2011. február 21., hétfő

Most már papírunk is van arról,

hogy nagyon komoly intellektus szorult ebbe az édes kicsi testbe.

Annak ellenére, hogy alapállás szerint nem vagyok híve a különféle intelligencia-teszteknek, most mégis így alakult: jól ki van értékelve a szépreményű kiskirályfi. Végül is ceruzafogásról egy szó sem esett, J. valahogy nem erre helyezte a hangsúlyt, hanem a két kis különfoglalkozás alkalmával elvégeztetett Bercivel egy tesztet. Amolyan IQ-teszt szerűséget, ami állítólag a manapság létezőek közül az egyik legkorszerűbb, mert ún. szélessávú teszt, azaz azt is méri, hogy vajon hatékony-e a gyerek abban, hogy láttassa, visszaadja mindazt, ami benne van. (Woodcock-Johnson kognitív képességek tesztje.)

Á propos. Nővére nyolcosztályos felvételije: Emese királykisasszonynak sikerült 102 pontot összegyűjtenie eddig. 103 a határ a kiszemelt iskolában ahhoz, hogy behívjanak valakit szóbelizni. Úgyhogy ennek a felvonásnak és ezzel az egész előadásnak is: vége. Nem örülünk, de nagyon meglepődve sem vagyunk. Elfogadjuk, hogy hajszál hiányzik ahhoz, hogy leányunk a szellemileg legjobban teljesítő kortársai között legyen. Nem csinálunk drámát belőle. (Ha nem felvételizett volna, azt hittük volna, hogy bizony ott van a legjobbak között. Így most tisztábban látunk. Ennek örülök.) Most úgy áll a dolog, hogy jövőre megint megpróbálja.

Akkor most Berci eredményeiről.
Verbális képességek                                      10 év 1 hónap, különösen kiemelkedő
Gondolkodási képességek                              8 év 8 hónap, különösen kiemelkedő
·         Emlékezés nevekre                           felnőtt szint (23+), különösen kiemelkedő
·         Téri relációk                                     10 év 4 hónap, különösen kiemelkedő
·         Hangmintázatok                                9 év 1 hónap, különösen kiemelkedő
·         Mennyiségi gondolkodás                   7 év 9 hónap, különösen kiemelkedő
Kognitív hatékonyság                                      7 év 9 hónap, különösen kiemelkedő
·         Vizuális párosítás                               7 év 1 hónap, kiemelkedő
·         Számok fordított sorrendben                9 év 2 hónap, különösen kiemelkedő
Intellektuális képességek összesítve                 8 év 5 hónap, különösen kiemelkedő
Hogy mit mond minderről J.? Megpróbálom összefoglalni. Sok, nagyon sok van a gyerekben. Ám hatékonysága kissé alacsonyabb, mint azt képességei engednék. Éles helyzetben nem jön ki belőle ez a sok-sok-sok minden. Az eredmény J.-t nem lepi meg, két dologra kell figyelnünk.
1. Továbbra is javasolja: találjunk egy területet, amiben örömét leli a gyermek, valamire mindenképp feküdjünk rá intenzíven. Ezzel óvjuk meg őt attól, hogy energiái szétforgácsolódjanak, ami a tehetségek elkallódásának egyik oka. Nehéz egy dolgot találni, tudja, de mégis, próbáljunk meg erre törekedni. (Jelen pillanatban Berci kosároviba jár heti egyszer, amit igazán élvez. Menne ő hetente kétszer, akár háromszor is, de az ő korcsoportja számára heti egy alkalom áll rendelkezésre. Van egy tervem régóta: hatéves korától kezdve kipróbáljuk a néptáncot. Van is a közelünkben egy jó kis együttes.)

2. A másik amit J. melegen ajánl: vezessünk be fizikai állóképességet javító szokásokat mindennapjainkba pl. rendszeres gyaloglás formájában. Nem rossz Berci állóképessége, de ez egy annyira fontos összetevő egy tehetséges (sőt, minden) gyerek személyiségében, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni. Állóképességén állhat vagy bukhat boldogulása. A fizikai erőpróbák (pl. hosszabb távú gyaloglás, mint amihez kedve van) leküzdése, legyőzése az érzelmi állóképesség növekedését is fogja hozni.

Okosabb lettem a menni vagy nem menni kérdésben?

Igen is meg nem is. Nem, mert J. nem foglalt állást. Javaslatot sem tett. Ha megy Berci iskolába, ha nem, mindkét esetben lesznek feldolgozandó pszichés-érzelmi frusztrációi, csak épp más jellegűek. És igen, okosabb is lettem, mert megtudtam, hogy Berci állóképességének növelése kulcsfontosságú. Anya, mindennapi séták indulnak, nincs kecmec. Autó garázsban hagy, kényelem félretesz!
Inzulinrezisztens anyának amúgy is mozognia+mozognia+mozognia kell. Amikor gyerekek még nincsenek mellettem, majd jól megnyomom a tempót. Ahogy magamat ismerem, lesz ebből kocogás is, amikor túl későn indulok el.

3 megjegyzés:

  1. Ebben a korban nem az lenne a lényeg, hogy széleskörűen mindennel megismerkedjen a gyerek, amivel csak akar? Én nem hiszem, hogy egy valamire ráfeküdnék, csak abban az esetben, ha a gyerek nagyon akarja. És amint megunja, nem kényszeríteném kitartásra, nem, még nincs abban a korban, azonnal dobnánk a témát, jöhet a következő. És ettől nem hiszem, hogy szétforgácsolódna...

    VálaszTörlés
  2. Az biztos, hogy azok a legszerencsésebb tehetségek, akiknél már egész pici korban látszik, hogy miben szuperjók (mondjuk úszás, tánc, hegedű, sakk stb.), és akkor a szülők dolga talán egy kicsit könnyebb. Simán csak szerencsések talán azok, akik nagyon ráharapnak valami olyasminek az ízére, ami épp körülveszi őket vagy amit a szülő felkínál. És kicsit problémásabbak lehetnak azok, akik amolyan kis polihisztorok, mert polihisztorok manapság ugyebár nincsenek. Hogy Bercinek mi lesz a területe, csak körvonalaiban látszódik: futás, számolás, memória, elmélyülés, humán problémák iránti fogékonyság - ezekben tűnik kimagaslónak. Hogy ebből a nagyon színes egyvelegből nála mi lesz, arra aludnunk kell párat. Mindenesetre törekszünk arra, hogy kb 10 éves korára kiforrjon, mi az ő területe.

    VálaszTörlés
  3. És még egy dolog. J. beszélt arról is, hogy azért az soha nem független a szülőktől, hogy egy gyerek miben alkot nagyot. Egy családban, ahol mindig hegedülnek, valószínűleg nem fog kis focista vagy kis matematikus növekedni. A szülő abban támogassa gyermekét, amiben szívvel-lélekkel támogatni tudja!

    VálaszTörlés